Polovina výrobků nemá správný energetický štítek, prokázala kontrola

  • od Michal Staša
  • Zveřejněno před 9 lety

Polovina výrobků nemá správný energetický štítek, prokázala kontrola prodejen s elektronikou

V internetových obchodech je situace ještě horší, správný štítek má jen třetina výrobků

Polovina výrobků v evropských obchodech s elektronikou nemá správný energetický štítek, prokázala rozsáhlá kontrola prodejen, kterou v první polovině roku 2015 provádělo konsorcium partnerů projektu MarketWatch. Partneři navštívili 20 prodejen v České republice a celkem 243 obchodů v 11 zemích EU a zkontrolovali přítomnost energetických štítků na více než 30 000 produktech.

„Jeden z pěti vystavených produktů neměl energetický štítek vůbec, další pětina produktů měla štítek poškozený nebo špatně umístěný, tři procenta pak mělo štítek jiného modelu,“ oznámil nejčastější nedostatky Juraj Krivošík, ředitel SEVEn, Střediska pro efektivní využívání energie, o.p.s., které je v rámci projektu MarketWatch hlavním organizátorem programu monitoringu prodejen.

Na prodejnách bylo rovněž nalezeno přibližně 500 výrobků, které evropská legislativa již neumožňuje uvádět do prodeje, protože mají příliš nízkou energetickou účinnost. „Jednalo se především o zastaralé vysavače, obyčejné žárovky, neúsporné sušičky a klimatizace,“ konstatoval Juraj Krivošík a zdůraznil:

„Ještě větší nedostatky než u kamenných prodejen byly zjištěny u internetových obchodů, kde pouze jedna třetina výrobků byla správně označena energetickým štítkem, případně dalšími požadovanými informacemi.“

V rámci kamenných prodejen konsorcium partnerů navštívilo specializované elektroprodejny, hypermarkety, kuchyňská studia, apod. O výsledcích průzkumu jsou informovány nejenom jednotlivé prodejny, ale i národní dozorové orgány.

V rámci projektu MarketWatch zároveň průběžně probíhá testování 120 modelů výrobků, u nichž se ve vybraných laboratořích měří jejich spotřeba energie a další provozní vlastnosti. Výsledky všech testů budou k dispozici na internetových stránkách projektu: www.market-watch.eu.

Souhrnné výsledky návštěv obchodů jsou v anglickém jazyce k dispozici:

http://www.market-watch.eu/2015/07/23/2rr/

Juraj Krivošík

juraj.krivosik@svn.cz

Energetické štítky jsou jedním z hlavních nástrojů pomoci spotřebitelům při výběru energeticky účinným produktů a spotřebičů. Je proto důležité, aby je zákazníci, v souladu s požadavky legislativy, našli u vybraných kategorií spotřebičů na všech nabízených modelech – v kamenných i internetových prodejnách.

Bližší informace o projektu MarketWatch: http://www.market-watch.cz/o-nas/
Bližší informace o SEVEn: http://www.svn.cz/cs/seven/informace-o-spolecnosti

Příklady produktů